هدف از دکوراسیون داخلی چیست؟

همان‌طور که گفتیم دکوراسیون داخلی دانشی است که در هر فضایی کاربرد دارد، مثلا در خانه برای به وجود آوردن فضایی گرم و صمیمی که موجب آسایش و راحتی اعضای خانواده می‌شود و نیازهای هر یک از افراد را فراهم می‌کند، به کار می‌رود.

در فضاهای تجاری برای جذب مشتری، در محیط اداری باعث بالاتر رفتن کارآیی کارمندان می‌شود و نتایج را زیر و رو می‌کند.

برای طراحی دکوراسیون داخلی باید چه مراحلی طی کرد؟

شاید فکر کنید چیدمان کردن یک خانه که کاری ندارد و از هر کسی برمی‌آید، پس خودمان خیلی راحت می‌توانیم خانه را دکور کنیم. اگر شما هم تسلط کافی به این حیطه دارید، مسلما می‌توانید هر فضایی را دکور کنید اما همیشه مراجعه به متخصص، درحالی که خودتان هم آگاهی نسبی از موضوع داشته باشید، نتیجه بهتری دربر دارد.

حالا برویم ببینیم غیر از مراجعه به متخصص چه کارهای دیگری باید انجام داد. البته گفتن این نکته ضروری است که دکوراسیون داخلی برای هر پروژه‌ای قابل تعریف است؛ چه خانه شما نوساز باشد و چه نیاز به بازسازی داشته باشد. در هر دو صورت می‌توانید با توجه به نیازتان فضای داخلی را دکور کنید (در ادامه در مورد دکوراسیون داخلی در خانه‌های نوساز و بازسازی شده به تفکیک صحبت می‌کنیم). پس مراحل اجرای دکوراسیون داخلی عبارت است از:

  1. نیاز سنجی: این‌که هر خانواده‌ای سبک زندگی مخصوص خود را دارند و باید با توجه به این سبک؛ خانه مناسبی داشته باشند تا در آن احساس راحتی کنند. مثلا اگر زیاد اهل مهمانی دادن و دورهمی هستید، داشتن یک فضای پذیرایی بزرگ و مبلمان کافی اهمیت زیادی دارد. اگر تفریح بچه‌ها در اولویت است، داشتن فضا و ابزار مناسب بازی، نیاز شما محسوب می‌شود. پس در مرحله اول ببینید هر کدام از اعضای خانواده چه عادت‌ها، نیازها و سلیقه‌ای دارند.
  2. انتخاب سبک: برای داشتن یک فضای یکپارچه که تمامی ریز فضاها هماهنگی خوبی باهم داشته باشند، بهتر است که سبک مشخصی را برای دکوراسیون خانه انتخاب کنید که در ادامه به تفصیل درباره این قسمت صحبت می‌کنیم. فقط بهتر است سلیقه تمامی افراد خانواده را بدانید، سبک‌های دکوراسیون داخلی را به خوبی بشناسید تا بتوانید تصمیم بگیرید که چه سبکی به سلیقه همه نزدیک‌تر است.
  3. تعیین و تقسیم بودجه: در همه کارها مسلما بودجه حرف اول را می‌زند. نمی‌شود بدون حساب و کتاب پروژه را شروع کرد، چون ممکن است در مراحل پایانی به مشکل بر بخورید. پس بهتر است بودجه کلی را تعیین کنید، با توجه به نوع پروژه -نوساز یا بازسازی- کارهایی که باید انجام شوند را لیست کنید و باتوجه به اهمیت و اولویت، به هر قسمت بودجه‌ای را اختصاص دهید تا کار راحت‌تر شود.
  4. تهیه مود بورد (Mood Board): شاید برایتان سوال باشد که مود بورد چیست؛ خیلی ساده است، قرار است مجموعه‌ای باشد از هر چیزی که دوست دارید تا با طراح و دکوراتور در میان بگذارید یا در مراحل انتخاب جزئیات و خرید، خودتان از آن استفاده کنید. پس اگر قرار است بازارگردی داشته باشید یا اینترنت را زیر و رو کنید، هر چیزی که دوست دارید را ذخیره کنید؛ رنگ، الگو، بافت، مبل، جزئیات طراحی و … تا به موقع از آن‌ها استفاده کنید (صادقانه بگویم، مود بورد معجزه می‌کند، حتما از آن استفاده کنید. فقط کافی است تمام تصاویری که مورد علاقه‌تان است را کنار هم بیاورید و مشخص کنید از هر تصویر کدام قسمتش را بیشتر دوست دارید، در این‌صورت دکوراسیون ایده آل شما می‌شود مجموعه‌ای از جزئیات مورد علاقه‌تان از هر تصویر).

Call Now Buttonمشاوره رایگان (کلیک کنید)